8 حاجات اوعى تعملها في تابلت اولى ثانوي عشان تعرف تدخل الامتحان - معلومة سريعة

أهم التدوينات

الخميس، 27 أكتوبر 2022

8 حاجات اوعى تعملها في تابلت اولى ثانوي عشان تعرف تدخل الامتحان

حاجات اوعى تعملها في تابلت اولى ثانوي، النهاردة هنتكلم عن الحاجات اللي متعملهاش في تابلت اولى ثانوي عشان تقدر تخلص التلات سنين بدون أي مشاكل.

حاجات اوعى تعملها في تابلت اولى ثانوي



أول حاجة حابين نكلمكم عليها انكم دخلتوا ثانوي وبقيتم محتاجين تعتمدوا على التعليم الأون لاين وعشان تقدروا تخففوا من الضغط على الأهالي من حيث الأموال يعني تدخل ثانوي وتحاول بقدر الإمكان متعتمدش على الدروس الخصوصية بشكل كبير أن تأخذ في المادة أكثر من درس وتحاول بقدر كبير  تعتمد على اليوتيوب والمنصات.

على سبيل المثال الطالب الأول على الجمهورية عند استضافته في لقاء قال بإنه لم يقوم بأخذ الدروس على الاطلاق حيث ان الدروس لا يجب الاعتماد عليها .

والمنصات بتكون في الوقت ده افضل بكتير من اليوتيوب لان اليوتيوب من الممكن يظهر لك فيديوهات تفضل ان تشاهدها لكن المنصات لا تفعل ذلك

وكنا حابين ننوه أن منصة أبواب عامله عرض للناس اللي بتابع المدونة عرض حلو فقط لجميع متابعي اليوتيوبر محمد داؤد هسيبلكم رقم الواتساب للمنصة للتواصل معاهم وتقولوا ليهم تبع محمد داؤد عشان تستفادوا من العرض على جميع المواد بداية من الصف الرابع الابتدائي إلى الصف الثالث الثانوي  وتقدر تستفاد بكل مميزات المنصة مثل:

1- مذاكرة جميع الدروس .

2- تحصل على دروس تأسيسية في مواد كثيرة مثل الانجليزى.

بالاضافة إلى إن المنصة تحتوي على بند اسمه (معدل الاداء ) حيث يمكن ان يشترك لابنه ويقوم بمراجعة ابنه اذا كان يقوم بالمذاكرة ام لا وتقدروا تشتركوا من خلال التواصل معانا على الرقم دا : اضغط هنا 

الاشياء التي لا يجب القيام بها عند استلام التابلت

  1. عدم تفعيل أي نمط على التابلت وده شئ مهم لان هناك الكثير من طلاب العام الماضي قاموا بتفعيل النمط ولم يتذكروا وقاموا بالتواصل مع خدمة العملاء وكان تصليح هذا الشئ باهظ الثمن فلا تقوم بوضع نمط مطلقا وتخلي التابلت بيئة تعلم فقط.
  2.  الشئ الاخر هو النوكس تاكد عند استلام التابلت بان يكون هناك نوكس وهو نظام الامن الخاص بالتابلت الخاص بك فيفضل ان تتاكد بان البرنامج متوفر وجاهز للعمل ويكون جاهز للعمل بمجرد أن ترى سنة الدفعة الخاصة بك والنوكس يتم تحميل برامج الوزراة منه .
  3.  مستلزمات التابلت سواء الشاحن والسماعة فيجب عليك التأكد من المستلزمات.
  4.  يجب عليك أن تشحن التابلت من الشاحن الخاص به وهذا لانه اذا حدث اي شئ في التابلت الخاص بك عندما تذهب للتوكيل ستدفع ارقام باهظة حتى تستطيع أن تمتحن بكل سهولة.
  5. لا تضع التابلت في الشاحن وقت كبير.
  6. يجب عليك التأكد من جميع مواقع الوزارة واذا كان هناك أي مشكلة في المواقع اكتبلنا ونقوم بمساعدتك .
  7. تحديث التابلت باخر الاصدارات
  8. يجب عليك التاكد بان الكاميرا مغلقة

وبكده تكون دي أهم الاشياء التي يجب عليك ان لا تفعلها عند استلام التابلت لكي تمر السنوات القادمة بكل خير وإذا واجهتم أي مشكلة، اتركوا لنا في التعليقات وسنقوم بالمساعدة في اسرع وقت .

لا تنسوا ان المدونة تحتوى علي كثير من الأقسام ونتمنى لكم سنة دراسية سعيدة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Post Top Ad